facebook



Thursday, July 15, 2010

kaktus


kaktus??knp pilih kaktus??ape kelebihan kaktus??kaktus wangi ke??inilah soalan2 yg biasa menerjah masuk ke telinga ak..kdg2 boring gak dgr soklan yg sama je..mka dengan akan ak bgtau u all semua knp kaktus pilihan ak bknnya ros atau sebagainya agar semua dpt jls dgn minat ak ini. bg ak, kaktus ini amat special jika kta samakan hayat hidup kaktus dlm kehidupan kta..

pertama, mari kita kaji karakter2 kaktus ini. kaktus adalah sjenis tumbuhan yg tidak menghasilkan bau..yg paling istimewa, kaktus mampu untuk terus hidup biarpun keadaan sekelilingnya kering kontang seperti gurun sahara dan sebagainya..

kedua, mari kita lihat pula perbezaan kaktus dgn bunga. bunga, tanpa air akan layu..baunya yg wangi mampu memikat hati setiap wanita. bukan sahaja bau yg menjadi tarikan bahkan warnanya yang cantik membuatkn seekor kumbang tertarik untuk mendekatinya.

ketiga, sy mengajak anda untuk saling memahami pandangan sy tentang kaktus. bg sy kaktus ini bersifat berdikari dan berusaha dgn gigih untuk mendapatkan sumber keperluan tapi dalam masa yg sama ia relaks tanpa gelabah. knp sy kata begitu?krn pada permukaan kaktus nmpak sperti tiada apa-apa yg berlaku.padahal apabila dikaji,rupa2nya akar yg memainkan peranan.jika kita perhatikan betul2 akar kaktus, ia mempunyai akar yg panjang dan bersifat menjalar. akar itulah yg berusaha dgn gigih untuk mendapatkn sumber untuk terus bertahan. pengajaran yg penting yg sy dpt ialah dalam ape jua yg kita lakukan kita mesti tunjukkan kita yakin serta mampu untuk melakukan perkara tersebut supaya kita dpt menutup setiap lubang2 kelemahan diri kita.

setiap kali sy melihat kaktus, ia mampu menaikkan semangat diri sy untuk meneruskan perjuangan dalam bidang law. biarpun sy tau terlampau ssh untuk sy further my study in law but i will ensure that i can success in whatever course i have...hehehe

No comments: