facebook



Friday, March 1, 2013

Bonda...

ku dengar suara itu,...
sayup-sayup menjamah telingaku...
kata-kata semangat cuba dia salurkan..
dengan kudrat yang x seberapa
pura-pura dia kuatkan..
mengharap si anak tabah menghadapi ujian..

ku dgr lg suara itu..
masih lg menghidangkan ak ayat-ayat penyejuk jiwa..
merawat segala rawang yang menjengah..
sedang ak tahu dia jua terluka...
memujuk diri sendiri untuk kuat
agar fizikalnya nmpak kental..
ak tahu hatinya dibanjiri air mata...

bonda,
aku jua begitu...
kau dgr suara ku tabah disebalik air mata...
tdo ku bersama ditemani mutiara jernih..
mengalir laju ditubir mata..
makin ak kesat makin laju alirannya...
bonda..aku gagal..

bonda,
ingin ku pulang berada didakapan mu...
meniti hari2 genting bersamamu..
memaut kepalamu bersandar padaku tika kau kesedihan...
menjadi tiang untuk kau memaut tika kau terungkur...
menjadi segala2nya pdmu...
taapi...itu mustahil kerna kta jauh utk bertatapan mata..

bonda,
ampunkan ak jika air mata ini
bakal melemahkanmu...
ampunkan ak jika kelemahan ini menggugat
kekentalan hatimu..
ak tidak mampu menjadi setabahmu...
ampunkan aku...
ampunkan aku...
ampunkan aku..

Allahurabbi.....

No comments: